Photo: Liisa Mäkinen, 2022.
Leena Vainio
Kuvataitelija AMK / Bachelor of Culture and Arts, Fine Arts
Kuvataiteilija YAMK / Master of Culture and Arts, Fine Arts
Kangasala, Finland
e mail: lmvainio@gmail.com
Kauneuden kaipuu
by Eli Harju
Exhibitions
24.6.-31.8.2024
Galleria Ars Pori, Isokarhu
https://slashfestival.fi/ihmiset/leena-vainio
(joint exhibition)
Kaidat vedet
1.8.-31.8.2024 Parkano
www.hunajanjyva.fi
IG: @hunajanjyva
(group exhibition)
SIIMES online gallery
BAREN BAREN
Helena Perkiö, Heidi Piippo, Maija Teppo ja Leena Vainio
Riihigalleria, Kuhmoinen 19.6.-11.8.2024
Haiharan Taidekeskus/ Talli
6.7.-28.7. 2024
(group exhibition)
Ajan syyt /Grains of Time
Suomen Puupiirtäjien seura 10v.
Hämeenlinnan Taidemuseo / Hämeenlinna Art Museum
2023-2024
(joint exhibition)
Nudus
Biafarin online exhibition, Gallerium Art, CA
2022
(joint exhibition)
Cancer - Never Give up 2023
Biafarin online exhibition, Gallerium Art, CA
2023
(joint exhibition)
Cancer
Mitä jäljelle jää / Remains
Galleria Gjutars, Vantaa
2023
(solo exhibition)
Pehmeä puoli
Galleria Moletti, Forssan museo
.2023
(group exhibition)
Käsityöaktivismi
Craft Museum of Finland, Jyväskylä
2023
(Group exhibition))
Epikriisi vol#3 / Epicrisis Vol#3
Galleria Uusi Kipinä, Kymi
Lahti 2023
(solo exhibition)
Galleria Moletti
Forssa 2022
(solo exhibition)
Galleria Muuntotila
Tampere 2022
(solo exhibition)
Varikkogalleria /Varikko Gallery
Seinäjoki1 2022
(group exhibition)
Taidetila Raami
Virta Nokia 2021
(group exhibition)
Baren Baren: Modificatio
Kuivurigalleria, Loimaa 2021
(group exhibition)
Leena Vainio:
Surun ja ilon päiviä / Days of Sorrow and Joy
Gallery Ronga, Tampere 2021
(solo ehhibition)
Yhteisötaidenäyttely ja -kilpailu 2020.
Tampereen Taiteilijaseura 100v -juhlanäyttely
Tampere Artists´Association 100 years
Galleria Saskia, Tampere 2020
Jan Anderzén, Miia Autio, Taija Goldblatt, Anna Hyrkkänen, Jarmo Kallinen, Mirja Kurri, Tiina Lehikoinen, Karkki Mäkelä, Helena Pokkinen, Kristiina Sario, Iidu Tikkanen, Juhani Tuomi ja Leena Vainio.
Kaiho ja unhola (Saudade&Oblivion)
Sepän Talo, Rauma 2020
(solo exhibition)
Liutun Maalaistalo 2020
Kämmenniemi, Teisko, Tampere.
(group exhibition)
100%FEMALE Stichting White Cube
Alkmaar, Netherlands, 2019
(group exhibition)
Students of Masters of Art program
Kankaanpää Art School Gallery, 2019.
(group exhibition)
Koppelo Gallery,Tampere, 2019
(solo exhibition)
Hiertäen, Hangaten
Finnish Wood Cut Artists Society
Riihimäki Art Museum, 2019
(group exhibition)
Haihara Art Centre, 2019
13th National theme exhibition
Leikki – 13. valtakunnallinen teemanäyttely
Gallery Ruutikellari, Hamina, 2019 (group exhibition)
Baren Baren & Modificatio Abies vol #3 Vehkaniemi Manor, Mänttä-Vilppula, 2019
(group exhibition)
Kuusisto Art Manor
Kaarina, 2019
(group exhibition)
Tuntuma
Galleria Uusi Kipinä, Kulma, Lahti, 2019
(solo exhibition)
Galleria Ronga, Tampere, 2018
(group exhibition)
Modificatio Abies vol#2
Mikkolan Navetta Luopioinen, 2018
(group show)
PORIGINAL GALLERIA, Pori, 2018
(solo exhibition)
Craft Museum of Finland,
Jyväskylä, 2018
CraftCorner, Helsinki, 2018
(group exhibition)
Kimmo Pyykkö -taidemuseo, Kangasala, 2018
(group exhibition)
Aino Kauranen ja Leena Vainio
Galleria2, Pirkkala, 2017
Katson valoon
Studio Mältinranta, Tampere, 2017
(solo exhibition)
Arkki
Voipaala Art Centre, Valkeakoski, 2017
Baren Baren Art group
(group exhibition)
Press/articles
Kasvoja karanteenista
yhteisötaidenäyttelyn ja -kilpailun palkintosija opiskelijoiden ja ammattitaiteilijoiden sarjassa.
2020 huhtikuussa käynnistynyt yhteisötaidenäyttely Kasvoja karanteenista! sai loppuhuipennuksensa Galleria Himmelblaun tiloissa entisen Finlaysonin alueella 16.12.2020. Yleisölle striimatussa tilaisuudessa julkistettiin raadin suosikit ja valintojen perustelut.
Kaiho ja unhola / Saudade&Oblivion
Sepän talo, Rauma 1.9.-12.9.2020
Leena Vainio
One Era - Hetkien ketju
lokakuu 2019, Galleria Koppelo Tampere
Ajanjakso pelon ja toivon vaakalaudalla
Katri Kovasiipi, Kulttuuritoimitus 21.10.2019
Leena Vainion ekspressiiviset maalaukset ovat saaneet alkunsa rintasyövän sairastamisesta. Pyytämättä tullut matka pelon ja toivon vaakalaudalla on tuottanut maalauksiin hyvin tummien ja hyvin vaaleiden, jopa pastellinsävyisten maalikerrosten vuoropuhelua. Maalausten pinnassa on usein voimakasta, jopa eritemäistä kiiltoa, tekstuurien vaihtelut puhuttelevat.
Teoksissa käytettyjen akryylivärien ja musteen välille syntyy kiehtovia maalauksellisia jännitteitä. Maalauksia voisi katsoa abstrakteina, tunnelmiltaan vetovoimaisina teoksina myös tietämättä tai miettimättä niiden taustalla ollutta vaativan sairauden kokemusta. Taiteilija tekee kuitenkin elämäntilanteeseensa liittyneen lähtökohdan hyvin selväksi tiedotetekstissään.
Lääketieteellisen hoidon väkivaltaista kajoavuutta ja sairauden aiheuttamia menetyksiä käsittelevä installaatio In Memoriam (2019) on hätkähdyttävä ja kertoo hyvin suoraviivaista ja raastavaa tarinaa. Aivan toisenlainen installaatio on puolestaan ilmavan herkkä, linnunpesämäinen Adalmiinan helmi (2019), johon kiteytyy paljon toivoa ja toiveita.
Galleria Koppelon näyttelyn nimi, One era – hetkien ketju, painottaa ajan henkilökohtaista kokemista. Elämänvaihe ja elämäntilanne tekevät ajan kokemisesta aina hyvin subjektiivista, ja erityisen dramaattinen käännekohta elämässä irrottaa tietyn ajanjakson normaalista arkisen ajankulun virrasta.
Taiteilija jakaa tunnelmia elämänsä vaikeasta ajanjaksosta tuomalla näkyväksi sen aikana ja sen vaikutuksesta syntyneet työt. Abstraktisuutensa ansiosta ne eivät jää yhden ihmisen henkilökohtaisen kärsimyksen kuviksi, vaan kasvavat yleisinhimillisiin mittoihin.
Leena Vainio
Merkintöjä olemassaolosta
Galleria Becker, Jyväskylä 23.7.-10.8.2016
Värin sedimenttejä
Raisa Jäntti Keskisuomalainen -lehti, heinäkuu 2016
Leena Vainio
Merkintöjä olemassaolosta
Galleria Becker 23.7.-10.8.2016
Nämä ovat hetkellisyyden maalauksia. Leena Vainio on tuonut Galleria Beckeriin teoksia, jotka asettuvat purkautumisen ja koossa pysymisen rajalle. Kuva on vielä olemassa, mutta kohta se ei enää välttämättä ole.
Teosnimien toistuvat viittaukset uneen ja valveeseen antavat yhden mahdollisen näkökulman katsomiseen. Uni on jatkuvaa maailmojen rakentamista ja hylkäämistä, ja uuteen saa aina siirtyä uteliaasti ja ilman huonoa omatuntoa.
Vainion maalaamistapa vaikuttaa intuitiiviselta. Kankaalle muodostuu kerroksia, joista löytyy muotoja ja ehkä jopa kokonaisia kuvia. Esimerkiksi Linnun uni -maalauksessa on puu, josta kasvaa linnun nokka. Vain linnun silmä näyttää tietoisesti tehdyltä, kaikki muu on syntynyt kuin omalakisesti kankaalle.
Maali muodostaa toistuvasti kankaille eräänlaisia pesiä. On rintakehänkaltaisia luustoja, ampiaispesää muistuttavia kaaria, hiuksia ja ruumiinosia, jotka eivät paikallistu minnekään. Väri on aina viittaus jonnekin. Veren maku -sarjan teoksissa ruumiillisuus on lihanväriä, ja Valve-teosten taustavärinä on kahvinruskea.
Loose-maalauksen spiraalimaisesti auki kietoutuva ihmishahmo on näyttelyn avainteoksia. Sen rennosti säkkikankaalte kiertyvä siveltimenjäIki etsii pistettä, jossa kuva lakkaa pysymästä koossa.
Maalausten lisäksi esillä on installaatio unessa lennän. Se ei kaipaisi seuraansa mitään muuta, mutta joutuu jakamaan huoneen muutaman maalauksen kanssa. Linnun- tai ampiaisenpesiä muistuttavat, vähän pääkallomaisetkin kuplat purkautuvat lipastosta seinille ja lattialle. Teos on kuva jatkuvasta tekemisen ja hylkäiimisen prosessista, joka on yhteistä luonnolle ja taiteelliselle työskentelylle. Kun jokin tulee valmiiksi, se on jo puolittain hylätty, ja uutta syntyy jossakin muualla.
Näyttelyn viimeiset teokset päästävät irti tarpeesta löytää jotakin esittävää. Jää vain värien sedimenttikerroksia, tummia ja vaaleita verhoja, joiden takaa ei tarvitse odottaa mitään. Voi lopettaa oivaltamisen ja vain tuntea värin.
Raisa Jäntti
Tuuli Penttinen-Lampisuo, Satakunnan Kansa, toukokuussa 2018